MODUL P&P IQRA KELAS PEMULIHAN IQRA’ 2011
MODUL | OJEKTIF | PENGISIAN | BAHAN |
1 ![]() 2 | i.Murid dapat mengenal,menyebut bunyi huruf-huruf tunggal berbaris satu di atas (fathah),di bawah (kasrah), dan di hadapan (dhommah) dengan bacaan pendek. |
Lihat carta, nasyid menggunakan irama “ikan kekek”.
Sotong - ص Doremon – ض Tomato – ط Zohor – ظ
كَذَبَ – huruf ذَ dibaca dengan نَ. Guru hanya membetulkan bunya ذَ sahaja tanpa perlu menyuruh murid membaca sepenuhnya كَذَبَ.
| Carta Nasyid Tiada alif baca pendek Tiada ya baca pendek Tiada wau baca pendek Baca pendek 2X أَ إِ أُ Carta Iqra أَ إِ أُ بَ بِ بُ تَ تِ تُ جَ جِ جُ Kad Imbasan أَ إِ أُ بَ بِ بُ تَ تِ تُ جَ جِ جُ Nasyid “banding beza” Cubalah bezakan Harus jelas beza Di antara bunyi أَ – عَ Sila guna kad imbasan berwarna merah sebagai bahan bantu. |
i.Murid dapat mengenal,menyebut kalimah yang mengandungi 2,3,atau 4 huruf bersambung secara putus-putus dengan bacaan pendek. ii.Murid dapat mengenal menyebut kalimah yang mengandungi bacaan mad alif, wau dan ya dengan kadar 2 harakat. iii.Murid dapat membezakan bacaan panjang dan pendek dengan jelas. |
(˜, ﮯ ﯜ ﺂ )
| Kad imbasan بَ تَ - بَتَ بَ رَ – بَرَ Nasyid Ada alif baca panjang Ada ya baca panjang Ada wau baca panjang Baca panjang 2X ءَا اِي اُو Kad imbasan سَجَى Sila guna kad imbasan berwarna hijau sebagai bahan. | |
3 4 | i.Murid dapat membaca huruf dan kalimah yang berbaris 2 di atas,bawah dan hadapan dengan bacaan pendek. ii.Murid dapat menyebut kalimah yang mengandungi bacaan lin. iii.Murid dapat menyebut bacaan nun dan mim sakinah dengan jelas tanpa dengung. iv.Murid dapat menyebut bacaan Qalqalah dengan jelas secara berdetak. |
menyebut bunyi huruf dengan bacaan pendek dan alif dianggap tiada.
| Kad imbasan بً بٍ بٌ Kad imbasan ءًا بًا تًا ثًا Kad imbasan دِي دَيْ عِي عَيْ Kad imbasan بُوْ بَوْ لُو لَو Kad imbasan مَنْ هَن ْ هِنْ هُنْ Kad imbasan اَمْ لَمْ لِمْ لُمْ Kad imbasan اَبْ اَقْ اَطْ اَجْ اَدْ Sila gunakan kad imbasan bewarna oren sebagai bahan. |
i.Murid dapat menyebut kalimah yang mengandungi الdengan jelas dan betul. ii.Murid dapat membaca kalimah dengan betul ketika waqaf. iii.Murid dapat membaca kalimah yang mengandungi tanda bacaan Mad dengan kadar yang betul iv.Murid dapat menyebut bacaan nun dan mim syaddah dengan betul. v.Murid dapat membaca kalimah yang mengandungi tanda syaddah dengan sebutan yang betul. vi.Murid dapat membaca dan membezakan bacaan yang mengandungi idgham ma’al ghunnah dan bila ghunnah dengan betul. |
| Kad imbasan الْحَمْدُ - وَالْحَمْدُ Kad imbasan أَبَدًا - أَبَدَا۞ ءَامَيْنَ - ءَامِيْن۞ Kad imbasan لآ أَعْبُدُ Kad imbasan مِن ْ - مّاءٍ عَامِلَةٌ - نَّاصِبَةٌ Kad imbasan وَالنَّاسُ Kad imbasan رَتَّلَ يُرَتِّلُ كَبَّرَ يُكَبِّرُ Kad imbasan مَنْ لَمْ مَن لَّمْ خَيْرٌ لَكَ خَيْرٌلَّكَ Kad imbasan وَلاَ الضَّآلِّينَ Sila gunakan kad imbasan bewarna biru muda sebagai bahan. |
0 comments:
Post a Comment